Osamělá holubice – netypický western vystavěný na dialozích. Přečtěte si knihu spisovatele Larryho McMurtryho, která byla v roce 1986 oceněna Pulitzerovou cenou

13.01.2024 | Recenze

RECENZE: Spojené státy americké kolem roku 1880 už za sebou měly občanskou válku, nejhorší boje s Indiány, a dokonce i snahu o vyřešení otrokářství a vraždu šestnáctého prezidenta USA, který se právě v otázce otrokářství nejvíce angažoval, Abrahama Lincolna. Teď je však čeká legendární westernový příběh spisovatele Larryho McMurtryho rozprostírající se na téměř 900 stranách.

Zatímco svět se nám neustále mění před očima, tak lidé zůstávají stejní, se svými chmurami, problémy, láskou a na „Divokém“ západě sakra těžkým životem. Augustus „Gus“ McCrae a Woodrow Call jsou kapitány pohraniční hlídky mezi Amerikou a Mexikem v době, kdy už vlastně nejsou tak potřební. Třeba však dodat, že minimálně Gusovo poflakování se v důchodu ho vlastně ani netrápí, pokud má k dispozici něco na svlažení prašnou krajinou vyschlého hrdla.

Společně s nimi žijí na ranči další jejich kumpáni, mladičký Newt, jednodušší Pea Eye, skvělý stopař Deets a přestárlý bandita Bolivar, jehož vejce s kávovými zrny jsou opravdu jen pro odvážné, a zapomenout by se nemělo ani na dvě modrá prasata pochutnávající si na hadech, ještěrkách a tvrdé kůži. Jejich osudy se odehrávají v mistrně vykreslené krajině mezi těmi, co nosí „kolty proklatě nízko u pasu“. V neutěšeném životě drží všechny nad hladinou vzpomínky na minulost a sem tam návštěva Loreny v jejím pokojíčku v místním Saloonu Strakatá fazole.

Ačkoliv se z počátku může zdát, že se po osadě Osamělá holubice a jejím okolí budou naši hrdinové potulovat navždy, není tomu tak. Vše se změní s příjezdem bývalého člena posádky texaských rangerů Jacka Spoona snažícího se utéct před zákonem. Tenhle „ztracený syn“ vnukne partě starých pardálů myšlenku na cestu do země mlékem a strdím oplývající. Přestože je úkrok z komfortní zóny těžký, brzy však pro chlapy začne být Texas malý, a tak se rozhodnou dát dohromady dostatečný počet dobytka, další zajímavé parťáky a vytáhnout směr Montana, kde je čeká… no to si budete muset přečíst sami. Román obsahuje stále aktuální témata včetně stáří, smrti, neopětované lásky a přátelství.

Autor svým dechberoucím osobitým stylem vyprávění oživuje jednu postavu za druhou, a že jich není málo, tvoří nezapomenutelné charaktery, u nichž nebudete pochybovat o autentičnosti, nejsou jen pouhými písmenky na papíře. Jejich osudy budete při čtení vnímat jako osudy svých přátel, budete jim držet palce, z jejich zklamání budete prožívat frustraci a bude vás mrzet, když se něco nevydaří. Bohužel těch nezdarů je v knize poměrně dost, střety s indiány i s americkou kavalérií, kdy každé překročení řeky i každá cesta kaňonem jsou zastřešeny stínem strachu a smrti. Temné stíny jsou však rozháněny do puntíku propracovanými dialogy a Gusovými uštěpačnými poznámkami.

Netypický western je z velké části vystavěn právě na dialozích, takže by se na první pohled mohlo zdát, že se vlastně nic neděje, ale když oni všichni mluví tak dobře a poutavě, že vlastně nebudete chtít, aby mluvit přestali. Na druhou stranu jsou v knize důležití i ti, co zastávají myšlenku – mlčeti zlato, bez Calla si příběh lze jen těžko představit. Kniha je plná neklidných duší litujících nejrůznějších chyb. Stěžejním tématem je zde i stárnutí a střet s mladší generací, která nezažila peklo hraničních válek a k hrdinům své doby nemá pražádnou úctu.

Přestože se nejedná o snadné čtení, příběh je plný bolesti, je Osamělá holubice napsaná natolik poutavě, že ani její rozsah nemůže ty, kteří se rozhodnou dát jí šanci, odradit. Vypravte se na cestu po nekonečných plání s partou zatracenců kolem téměř vybitých buvolů a vězte, nebudete litovat.

Larry McMurtry byl skutečně plodným americkým spisovatelem knih odehrávajících se převážně na Divokém západě. Za titul Osamělá holubice byl oceněn patrně tou nejprestižnější cenou v oblasti literatury, hned po Nobelově ceně, a to Pulitzerovou cenou. Osamělá holubice je první knihou čtyřdílné série, která byla zpracována také ve formě televizních minisérií. Do češtiny však byla zatím přeložena jen první kniha.

Text: Pavel Polcar