Kočičí válečníci v psím podání, to je strhující zvířecí fantasy nejen pro děti

12.09.2022 | Recenze

Ultima z rodu Dairnů
Příběh vymírajícího národa čestných a statečných dairnů, jimž už mnoho možností nezbývá. Možná jedinou nadějí je Byx, nejmenší z vrhu a všemi opovrhovaná. To se má ale brzy změnit. A Byx je odhodlaná bojovat.

Dairnové jsou jako psi, ale mají palec proti ostatním prstům, dokážou přeskakovat ze stromu na strom a plachtit. Mluví lidskou řečí a umějí chodit vzpřímeně. Tento hrdý národ, jeho příslušníci dovedou za jakýchkoliv okolností rozeznat lež, je jedním ze šesti vládnoucích druhů na pláních Nedarry. Nad jejich rodem se však stahují mračna. Zbývá pravděpodobně poslední smečka, jejíž nejmladší členkou je Byx.

Byx si připadá jako skrček, nepotřebná, nedostatečná. Avšak odmala touží být statečná, a něco dokázat, k čemuž se jí hnutím osudu (a zlých lidských pytláků) nyní naskytne příležitost. Během nebezpečné výpravy postupně potkává skutečně různorodé kumpány. Odvážný vobík Toby, čestný zloděj Renzo a jeho pes jménem Pes, zásadový bardál Hráč, neúnavný oř Vallino a Kara, lidská dívka z rodu Donatiů se stávají jejími druhy ve zbrani, přáteli a možná také novou rodinou. Společně prožijí velké dobrodružství a svedou líté boje, aby přežili. Jestli se jim to ale podaří a najde-li Byx další živé dairny, to již prozradí první díl nové fantasy série Ultima: Poslední.

Nestává se často, aby se dospělý s chutí začetl do napínavého příběhu pro děti. Autorce Katherine Applegate se však podařilo spojit to nejlepší z fantasy pro děti i dospělé, a vytvořit příběh, po jehož dočtení budete lačnit po novém dobrodružství.

Svou zemi Nedarru naplnila fantastickými a fantaskními stvořeními, nad nimiž si dovolíte žasnout. Dopodrobna popsané druhy, které vzdáleně připomínají obyvatele našeho světa, ale přeci se v něčem liší, jsou jednou z předností její knihy. Další obrovskou devizou je sympatická zvířecí hlavní hrdinka, s níž prožijete dramatické i vtipné chvíle. A beze studu propadnete jejímu kouzlu. Ruku na srdce, takovou parťačku, jako je malá dairna, by si přál každý. Zpočátku bezradná Byx takřka před čtenářovýma očima roste, aby se stala plnohodnotnou dairnou, na niž by byli maminka a tatínek pyšní. Postupně pochopí, že i když je člověk (pardon, dairn) na světě úplně sám, vždycky najde pomocnou tlapku, ruku nebo ocásek u svých přátel. A také objeví známé poselství, a sice, že za pravdu a spravedlnost má vždycky smysl bojovat do posledního dechu.

Ultima je román o naději, touze po naplnění osudu, ale také o velkém přátelství a poznání, že rodina nejsou jen ti, kterým se narodíte, ale především ti, kteří vás mají rádi. Drobnými nuancemi příběh připomíná bájnou Narnii. A pokud vás bavili Kočičí válečníci, ale přeci jen máte raději pejsky, je vyprávění hrdé příslušnice rodu dairnů právě pro vás. Ultima je zábavná fantasy pro děti, ale zaujme také dospělé. Příběh, který budou děti chtít předčítat svým rodičům. Ultimátně dobrá knížka, už nyní se těším na další pokračování.

Text: Helena Herynková

Kateřina Brožová: „Úklid si musíte rozkouskovat na malé úkoly, které budete dělat pravidelně.“ Nejsledovanější česká úklidová influencerka napsala příručku Úklid pro klid

12.04.2024 | Rozhovory