Musíme se rozlétnout na křídlech společné kulturní paměti

02.08.2022 | Recenze

Ty tři se potkaly na dni otevřených dveří v luxusním seniorském domě Chapel Hill v Severní Karolíně. Dvě vdovy a jedna rozvedená. Ve věku mezi šedesáti a sedmdesáti lety zvažují, že by bylo s ohledem na budoucnost dobré být v pečovatelském domě. Jenže když se spolu daly do řeči, zjistily, že ani jedné se sem dvakrát nechce. Především proto, že by měly nalinkovaný denní program, jehož obsah se jim nijak moc nelíbil. (text: Zuzana Dorogiová, foto: Štěpánka Levá)

Padly si do oka a strávily spolu ještě nějaký čas, než se rozhodly k dobrodružnému kroku. Pronajaly si na rok v Toskánsku starou kamennou vilu, kterou hodlají zvelebovat, a pak se uvidí. Krok do neznáma tří dam Camilly, Susan a Julie sleduje jejich budoucí sousedka, básnířka Kit, rovněž Američanka, trvale usazená v Itálii, která právě pracuje na biografii své přítelkyně Margaret, extravagantní spisovatelky. Uvítá rozptýlení v podobě nově příchozích a stane se jejich průvodkyní a kamarádkou.

Seznámí je s lidmi z městečka San Rocco a se svými přáteli z uměleckého světa. Jelikož se odvážné babičky celý svůj život zajímaly nejen o vaření, ale i o výtvarné umění, architekturu i literaturu, je o čem mluvit i co objevovat. A ony objevují s dětinským nadšením kouzlo pohodového života plného dobrého jídla a nových receptů, výtečných vín, pestrých zahrad i starobylých uliček městečka.

V tomto duchu plyne text románu Přítelkyně z kamenné vily autorky cestopisů a kuchařek Frances Mayesové, milovnice Toskánska. Poklidně, pomalu a s vychutnáváním nejen jídel a vín, ale i života. Všechny mají za sebou svůj osobní příběh, který pozvolna, tak, jak vzrůstá důvěra mezi nimi, odhalují, a vědí, že se na své parťačky mohou spolehnout. Panuje mezi nimi vzájemnost a svoboda, která je jednotlivě i dohromady přivede k aktivitám, o nichž už dávno zapomněly snít. Přitom se navzájem nijak neomezují, pomáhají si, když jsou v úzkých a radují se z úspěchů a radosti těch druhých.

Krásné ženské přátelství bez přetvářky a klamu, které je tím spíš obdivuhodné, když pomyslíme na to, že se seznámily až ve vysokém věku. Ale v tomto hluboce lidském románu nehraje věk žádnou roli.

Chtěl jsem vytvořit nové ztělesnění upíra, který se od ostatních liší, říká Victor Dixen a proměnil krále Slunce v despotického vampýra

27.11.2022 | Rozhovory