Zlověstné pokračování oblíbené série

16.03.2022 | Recenze
Zlověstné pokračování oblíbené série

Yrsa Sigurdardóttir, kterou už dávno nejen čeští čtenáři dávno překřtili na islandskou královnu krimi, se vrací s již pátým případem oblíbené vyšetřovací dvojice. Svoje jediné oko otevírá Panenka, aby vás vyděsila. (text: Helena Herynková, foto: se svolením Yrsy Sigurdardóttir)

Za záhadných okolností byla ve vlastním domě zavražděna mladá žena poté, co s dcerou z mořského dna vylovily ohavnou a děsivou panenku. Po pěti letech se Rósa, dcera zavražděné, potýká s psychickými problémy, utíká od všech pěstounů a pak se opět bez vysvětlení vrací. Trauma ze ztráty obou rodičů zřejmě však není jejím jediným problémem. Navíc se stává jednou z hlavních a důležitých svědkyň možného týrání dětí v domově dočasné péče.

Freyja je k tomuto případu sexuálního zneužívání nezletilých povolána jako odborný psychologický dohled při vyšetřování. A aby toho nebylo málo, vzala si do dočasného opatrování svou malou neteř Sagu, která jí také pěkně zamotá hlavu a stěžuje život.

Huldar mezitím řeší identifikaci podivných lidských ostatků nalezených v moři. A jelikož je případ složitější, než se zdálo, a vyšetřování se táhne, vrhá se při čekání na výsledky na pomoc kolegům z Freyjina možného zločinu. Policie řeší několik otevřených případů najednou, a jak se postupně ukazuje, společným jmenovatelem se stává právě Rósa, nešťastná dívka z pět let staré vraždy. Jak rádi by ji vyšetřovatelé vyslechli a rozlouskli všechny čekající nejasnosti. Rósa je však opět nezvěstná a s ní i panenka, zlověstně zírajícím svým jediný okem.

Je omšelá panenka příčinou, nebo snad dokonce strůjcem hrůzných zločinů? A proč Rósa utíká, od čeho, nebo snad k čemu? To již prozradí páté pokračování série s oblíbeným, sympatickým, leč trochu ošuntělým policejním vyšetřovatelem Huldarem a precizní dětskou psycholožkou Freyjou.

Islandská spisovatelka a stavební inženýrka Yrsa Sigurdardóttir uchvátila české čtenáře už před bezmála dvaceti lety svým prvním krimi thrillerem Poslední rituál a na výsluní se drží stále. Možná jsou to právě její původní povolání a samota velkých staveb, jakými jistě přehrady a mosty jsou, díky nimž objevila svoje neuvěřitelné umění čtenáře držet ve skoro hororovém šachu, aby jej pak ohromila nečekaným rozuzlením. Ráda využívá islandské reálie a pověsti, uvěřitelné hrdiny a syrovou ostrovní atmosféru, z nichž míchá lákavý koktejl vražd, duchařiny a napínavého vyšetřování.

Stejně skvělým koktejlem je také nový thriller Panenka. Kniha se jistě brzy zařadí mezi bestsellery a stálice severského thrilleru. Potěší samozřejmě všechny fanoušky Yrsy a milovníky právě tohoto výjimečného žánru. A pokud jste se s výjimečnou islandskou vypravěčkou (s takřka nevyslovitelným příjmením) ještě nesetkali, můžete právě u Panenky začít. I když se totiž jedná o pokračování série, určitě vám všechny souvislosti a soukromé životy hlavních hrdinů neuniknou (nebo jsou dovysvětleny).

Yrsa Sigurðardóttir (*1963) je celosvětově uznávaná islandská autorka detektivní a thrillerové literatury. V roce 2005 vydala svůj první detektivní román Poslední rituál (Metafora, 2007), který jí okamžitě vysloužil přídomek „královna severské krimi“ a který znamenal začátek oceňované série s právničkou Tórou Gudmunsdóttir.
Své postavení jedné z nejlepších detektivních autorek současnosti upevnila řadou samostatných thrillerů, jež byly dosud přeloženy do více než 30 jazyků, a především pak v roce 2014 románem DNA (Metafora, 2017), prvním dílem volné série s dětskou psycholožkou Freyjou a detektivem Huldarem. Na ten hned o rok později navázala druhým dílem Černá díra (Metafora, 2018) a posléze třetím dílem Katarze (Metafora, 2019). Čtvrtý román v sérii má název Poprava (Metafora, 2021) a pátým je aktuální novinka Panenka (Metafora, 2022). Zmíněná série je dostupná i v audioverzi od vydavatelství OneHotBook.

Čtyři mrazivé thrillery, které byste si měli přečíst v květnu: Prověřená jména i čerstvý vítr v podání autorů, kteří se českým čtenářům představí poprvé

19.05.2024 | Tipy na knihy

Poslední léto: Skvěle popsané myšlenky a pocity rebelující patnáctileté holky. Na tuto knihu budete myslet ještě dlouho po přečtení