Lepší než nekonečno

07.08.2022 | Recenze
Lepší než nekonečno

Britský parodický sci-fi sitcom Červený trpaslík je fenoménem již od konce 80. let, kdy byla s úspěchem odvysílána první televizní série. Rok po ní scenáristé Rob Grant a Doug Naylor přišli s alternativní románovou verzí příběhu, později následovanou dalšími třemi knihami. Českým posluchačům jsou ve zvukové podobě k dispozici zatím první dvě knihy Nekonečno vítá ohleduplné řidiče a Lepší než život – obě režírované Jitkou Škápíkovou a načtené Kamilem Halbichem. (text: Přemysl Krejčík, foto: se svolením OneHotBook)

Rimmerův dabér má náladu Červeného trpaslíka zjevně pořád pod kůží. Jen v postavě excentrického Kocoura je snad občas o něco rezervovanější, než by si zmíněný zasloužil. Na druhou stranu je příjemné, že Kamil Halbich nenapodobuje ikonický dabing v podání svých hereckých kolegů, dokonce i postava Rimmera zní v audioknize jinak než v dabingu seriálové verze. Stejně, jako autoři knihy nechtěli kopírovat svou práci pro seriál, nekopíruje Halbich dabing.

Interpret skvěle zvládá dialogy, věrohodně vystihuje náladu jednotlivých promluv i popisných pasáží, přičemž dobře dokresluje četné humorné narážky. Takřka dokonalé pochopení textu je znát z každé věty. Je třeba ocenit, že Halbich netlačí na pilu, nesnaží se intonací nikterak upozorňovat, kdy přijde vtip nebo bizarní situace, naopak přistupuje na hru se čtenářem, kterou nastavila autorská dvojice, a přenáší ji na posluchače. Kromě samotného textu také interpretuje i zvuky jindy specifické hlavně pro dramatizace, například až nepříjemně věrohodné Listerovo chrápání, zvuk dávení, nebo beat disco hudby, čímž se poslech stává mnohem dynamičtější.

Za zmínku zde stojí i použitá hudba. Obě audioknihy rámují variace na původní seriálovou znělku, ještě zajímavější jsou však hudební předěly jednotlivých pasáží. K nim totiž posloužilo množství retrofuturistických melodií v žánru space disco, případně jsou využívány jiné zvuky a ruchy, věrohodně dokreslující atmosféru Červeného trpaslíka.

Celou recenzi si můžete přečíst na naposlech.cz.

Dekadentní fantasy příběh jiskří sexuálním napětím a je plný šťavnaté magie

29.09.2022 | Recenze