Poznejte blíže tragické okolnosti války ve Vietnamu, díky působivému vyprávění novináře Maxe Hastingse

07.11.2022 | Recenze

Vietnam. Pro západní svět exotická země s rozmanitou přírodní scenérií, která skýtá krásné výhledy na rýžová pole, horské hřebeny i písčité pláže, a s komunistickou stranou u moci. Položili jste si někdy otázku, jak a kdy se komunismus jakožto ideologie s evropskými kořeny a trn v oku některých zemí do Vietnamu dostal a proč se Vietnamem prohnalo tolik krvavých bojů, o kterých jsme toho tolik slyšeli z různých filmů či dokumentů?

Na otázky „Proč?“ vám kniha Vietnam 1945–1975: Podrobné dějiny tragické války novináře a historika Maxe Hastingse sice neodpoví (a především se o to ani nesnaží), ale nabídne vám obšírný výklad průběhu jednoho z nejtragičtějších a nejbrutálnějších válečných konfliktů 20. století, díky němuž nahlédnete do každodenního života nejen samotných Vietnamců, ale i dalších přímých účastníků války a přiblížíte se tomu, co museli po celou dobu zažívat.

Jedním z hlavních přínosů do už tak bohaté literatury o válce ve Vietnamu je jistě snaha přivést na světlo příběhy a vzpomínky řady pamětníků z obou stran. Autor při kompilaci této publikace čerpal nejen z různorodých tištěných materiálů, ale navštívil mnoho míst v USA i samotný Vietnam, kde během posledních let války působil jako reportér. Absolvoval rovněž i nespočet rozhovorů, které tvoří pilíř jeho vyprávění. Kniha je tak protkaná mnoha svědectvími o smrti a utrpení, ale i úsměvnými až banálními historkami ze všedního života.

Hastingsovo ucelené vyprávění vás chronologicky provede již první fází dlouhého konfliktu, tj. od snahy Francie obnovit po druhé světové válce koloniální nadvládu nad Indočínou, po rozdělení Vietnamu a vstupu USA do války, až po definitivní stažení amerických vojenských jednotek z vietnamského území.

Nemusíte se však bát, že na vás čeká vyčerpávající popis jednotlivých událostí, analýzy hlavních příčin konfliktů nebo rozsáhlá kapitola o dlouhodobých důsledcích války. Autor se vás ani nebude snažit zahltit přemírou odborných pojmů. Kniha je primárně určena široké čtenářské veřejnosti, navíc díky skvělému pisatelskému umu autora vás jeho výklad zaujme tak, že budete chtít vědět víc, přestože konec příběhu všichni známe. Poutavě a srozumitelně psaný text zpřístupňuje tuto nechvalně známou část dějin i těm čtenářům, kteří za oponu války dosud nikdy nenahlédli a otevírá jim první dveře k další, náročnější četbě.

Text: Karolína Grofová

Na letošní Svět knihy dorazí dvě královny feel-good romantiky: Julie Caplinová své české fanoušky navštěvuje každý rok, pro Jenny Colganovou je to poprvé

17.04.2024 | Knižní zajímavosti