Justine Picardie, autorka mezinárodního bestselleru Coco Chanel (2010), zamýšlela napsat biografii dalšího průkopníka módy Christiana Diora. Během rozhovoru s Diorovým archivářem se přistihla, jak se ptá na další a další podrobnosti ohledně Catherine, záhadné mladší sestry. Ta předchozí Christianovy životopisce většinou moc nezajímala, někteří ani nevěděli, že se zapojila do francouzského odboje, byla mučena, vězněna v Ravensbrücku a přežila pochod smrti.
Jako by ten hermeticky uzavřený svět haute couture nejevil o ženu typu Catherine Dior žádný zájem a o její utrpení jakbysmet – nikdo se nezeptal ani na to, nakolik mohly její zážitky a zkušenosti ovlivnit slavnou vizi módy a ženskosti, kterou razil její bratr.
Picardie upustila od plánu napsat životopis Christiana a rozhodla se vyprávět příběh Catherine a jejích společnic, jež přežily koncentrační tábor a vrátily se do Francie. Vzala tak na sebe nelehký úkol: Catherine o své minulosti nikdy nemluvila.
Spisovatelka se odhodlaně ponořila do rešerší, nespokojila se jen s návštěvou archivů, ale cestovala po jednotlivých místech, která v životě Catherine hrála roli. Jejich atmosféru autenticky zprostředkovává čtenářům a současně se dělí o své myšlenky a dojmy. Po usilovné práci se jí podařilo odhalit tajemství jedné neobyčejné ženy a vytvořit plastický obraz doby, který dokresluje velké množství vzácných dobových fotografií, kreseb a dokumentů. V díle nechybí též zasvěcené popisy Diorových důležitých přehlídek a kolekcí, Picardie vše zasazuje do kontextu hospodářských, politických a společenských poměrů poválečné Evropy.
Zatímco Catherine přirozeně pociťovala averzi ke všemu německému, Christian se ochotně pustil do spolupráce s německými podniky a přispěl tak k německému hospodářskému zázraku. Když ve svých padesáti dvou letech předčasně zemřel, Catherine zasvětila zbytek života péči o bratrův odkaz.
Na konci knihy autorka podrobně uvádí zdroje, z nichž při psaní čerpala. Čtenáři ocení i rozsáhlý rejstřík, s jehož pomocí se v díle snadno zorientují.
Na českém překladu knihy spolupracovali Rani Tolimat a Kateřina Klabanová, která prohlásila: „Catherine mi svojí drobnou postavou a skromností připomínala Ritu, Židovku, kterou si moje babička po válce přivedla domů jako sestru. Rita o tom, čím si prošla, mluvit nedokázala a nechtěla. Při překládání jsem si najednou musela najít její fotku. Ihned se mi vybavila i její vůně. Do této chvíle by mě nenapadlo vnímat parfém jako esenci osudu.“
„Čtyři roky jsme strávili usilovným hledáním, jako alchymisté, když se pídili po kameni mudrců. A pak se narodila Miss Dior,“ prohlásil Christian Dior o prvním a také nejslavnějším ze svých parfémů. Vznikl v roce 1947 ve stejné době jako Diorova revoluční kolekce New Look a dostal název po Christianově milované sestře Catherine. Zatímco život světového návrháře je podrobně zmapován, o ženě, která ho zásadně ovlivnila, nevíme téměř nic, a to přesto, že se účastnila francouzského odboje a její mlčení při výslechu zachránilo životy mnoha dalších.
Stejně usilovně jako Christian Dior hledal ideální složení svého parfému, britská spisovatelka Justine Picardie pátrala po osudu jeho múzy. A tak se zrodila kniha Miss Dior, jež přináší opožděné uznání dosud přehlíženému životu, který ztělesňoval odvahu a sílu vzdorovat temnotě.
V překladu Kateřiny Klabanové a Raniho Tolimata vydává PROSTOR.
Justine Picardie (*1961)
Britská spisovatelka a novinářka je autorkou šesti knih včetně mezinárodního bestselleru Coco Chanel (2010), biografie francouzské módní návrhářky, která vyšla v patnácti jazycích. Byla šéfredaktorkou prestižního módního časopisu Harper’s Bazaar, psala pro The Sunday Times, The Telegraph a Observer.
Text: Denisa Novotná a Denisa Hobbs, se svolením nakladatelství Prostor
Foto: Oliver Holms