Přehledný průvodce slušných mravů: Moderní etiketa podle Špačka. S touto knihou už budete vždy vědět, jakou vidličku použít na předkrm!

17.08.2023 | Recenze

Etiketa je součástí společenského mravu, odlišná v různém prostředí i společnosti. Pravidla dobrého či chcete-li vybraného chování zná a uplatňuje každá společnost, ale vzhledem k rychlému pokroku lidstva prakticky ve všech směrech se některé zvyklosti mohou mírně upravovat či zcela měnit. V knize Moderní etiketa autora Ladislava Špačka najdete nejaktuálnější informace o tom, jak se chovat na veřejnosti, ve společnosti, ale i doma.

Kdo dodržuje etiketu, dává tím najevo, že do konkrétní společnosti patří. Ať už jdete za kulturou, do lepší restaurace nebo na firemní večírek, měli byste ovládat z etikety alespoň základní minimum – kdo otevře dveře, kdo jde první, kdo koho osloví jako první, kdo a jak se komu představí, kdo první usedne ke stolu či od něj vstane, kdo komu podá první ruku, kdo smí nabídnout tykání apod. Možná se vám může zdát, že máte tohle všechno v malíčku, ale pokud nejste odborníkem na etiketu, nějaké faux pas se vám ve společnosti jistě „povede“, ani nebudete vědět jak. Předejít nevhodnému chování či dokonce trapnostem, a zároveň se cítit uvolněně a příjemně, abychom si událost užili, to je hlavní důvod, proč mít knihu Moderní etiketa doma.

Stačí přijmout pozvání na večírek větší společnosti či společenskou událost, které se zúčastní významná osobnost, a kde je předepsaný dress code apod., a většina z vás si bude muset udělat alespoň malou rešerši toho co se sluší a patří, a co nikoliv.

Co vám přijde přirozené a snad otevřené, může být pro jiné příliš důvěrné a nežádoucí. Kde je míra toho, co je a co již není etické… Co si proboha počít s těmi všemi příbory na prostřeném stole? Jak sestavit zasedací pořádek a do jaké sklenky si nalít vodu? A stačí si vzít běžný oblek či smoking? Co se hodí/nehodí na svatbě či promoci? Základem je nepanikařit a vzpomenout si, co jste se dočetli v Moderní etiketě. Nepřipadat si jako buran je značně osvobozující, sebevědomé a uvolněné. Pocit toho, že víme, jak se ve společnosti chovat, nám dodá sebejistotu a společenské uznání.

Ať už jste vysoký státní úředník, nebo jen rádi chodíte do společnosti, neváhejte a knihu nejprve alespoň prolistujte. Garantuji, že objevíte „nový vesmír“ v podobě uceleného průvodce společenským chováním. Autora knihy Ladislava Špačka není třeba představovat, jeho jméno je zárukou vytříbeného chování, které spolu s jeho knihou zvládnete na jedničku v jakékoliv situaci i společnosti.

Ondřej Brousek: „Obdivuji Waltariho za jeho elegantní a vynalézavě skrytou ironii.“ Známý herec načetl historický román Jeho království od autora knihy Egypťan Sinuhet

22.04.2024 | Rozhovory