RECENZE: Jméno Raymonda E. Feista je už více než čtyřicet let neodmyslitelně spojené s fantasy. V osmdesátých letech převzal pochodeň po Howardovi, Tolkienovi a dalších, aby do žánru přispěl svým osobitým stylem, kde kombinuje klasickou fantasy, dobrodružné příběhy a magii.
A takový je i jeho román Král popela, kde představuje zcela nový svět. Využívá ovšem léty prověřené postupy a motivy, na kterých staví napínavý příběh. Čtenář se ocitá ve světě pěti království, z nichž jedno právě padlo. A nenávist vítězů jde tak daleko, že se rozhodnou vyvraždit celou rodovou linii poraženého krále. Což se jim skoro podaří. Jedno malé dítě ale přežije, jen aby se možná stalo triumfem ve špinavých mocenských hrátkách. Zatím mu má ale zajistit bezpečí smlouva se zabijákem z národa Neviditelných, která garantuje úkryt v Nočním království na ostrovech a také výcvik. Což je v případě Neviditelných, proslulých jako nájemní vrazi, špioni a zločinci, dost nebezpečná záležitost. Ovšem mladý Hatu se ukáže houževnatější a odolnější, než se předpokládalo. A protože se blíží k sedmnácti letům, je čas, aby se posunul dál. Existují ovšem lidé, kteří by s ním rádi skoncovali…
Feist je mistrný vypravěč, který dokáže vtáhnout čtenáře do děje a přimět ho oblíbit si protagonisty. Hatu mu to výrazně usnadňuje, už od věků se fandí outsiderům, kteří se nebojí poprat s osudem. V Králi popela ovšem nebude Hatu na všechno sám, svůj díl pozornosti si odpracuje i mladý kovář Declan. Ti dva jsou jako oheň a voda, a přece mají mnoho společného.
Výraznou složku příběhu pak tvoří prostředí, na němž je poznat s jakou chutí ho autor tvořil. Na jedné straně je tu společnost založená na zločineckém podsvětí a jeho nepsaných pravidlech říznutá kapkou exotiky, na straně druhé klasika ve středověkém stylu, kde hrají svou roli ostré meče a síla svalů. Když k tomu přidáte velké, skoro epicky pojaté dobrodružství, o jakém sní snad každý kluk od desíti do sta, máte knihu, při které dost možná úplně ztratíte pojem o čase. A to je teprve první díl.
Text: Martin Fajkus
Foto: Markéta Havlová