Detektiv, aby byl zajímavý, musí být něčím zvláštní. Tímto heslem se řídili autoři detektivních románů už od prvopočátků žánru. Různá fyzická nebo psychická postižení tak nejsou u jinak mimořádně schopných vyšetřovatelů nijak výjimečná – a dlužno říct, že Jeffery Deaver v tomto došel u své nejslavnější postavy suverénně nejdále ze všech.
LINCOLN RHYME
PANTEON LITERÁRNÍCH DETEKTIVŮ SOUČASNOSTI
Forenzní analytik Lincoln Rhyme je totiž kvadruplegik, který po úrazu způsobeném při jednom zpackaném ohledání místa činu může pohybovat pouze hlavou, rameny a levým prsteníkem. Tento navždy již invalidní génius tak řeší spletité a mnohdy nebezpečné případy ze speciálně uzpůsobeného lůžka ve svém luxusním bytě na západní straně Central Parku v New Yorku, plném moderních technických vymožeností ulehčujících mu zásadním způsobem život (ale také vyšetřování, protože málokdo si dokáže zajistit podobně dokonalé a drahé vybavení jako právě Rhyme).
Pomáhají mu při tom policistka Amélie Sachsová a ošetřovatel na plný úvazek, mlčenlivý, avšak nesmírně schopný Thom Reston, jenž Rhymovi nejednou zachrání život a doprovází jej prakticky na každém kroku.
Sběratel kostí a jiní úchylní vrazi
Vše začalo v roce 1997 Rhymovým dodnes nejslavnějším případem pátrání po zvráceném sériovém vrahovi, který je fascinovaný kostmi svých obětí a s policií si pohrává tím, že na místě, kde mrtvoly pohřbívá, zanechává drobné indicie, jež by měly vyšetřovatele navést k další připravované vraždě – a tím potažmo i k jeho odhalení.
Tato pro pachatele nebezpečná hra na ostří nože, která svědčí především o tom, jak si sám připadá nepolapitelný, je ale ve skutečnosti dokonale promyšlená a sofistikovaná, a mnohé stopy jsou tak ve výsledku spíše matoucí. Vypořádat se s nimi proto může jen někdo stejně výjimečný, detektiv holmesovského ražení, jemuž kupříkladu nečiní problém odhalit z malé třísky to, jakou pachatel používá kolínskou a ve kterém obchodě si ji nejspíš koupil. A takovým nevšedním mužem je právě Lincoln Rhyme.
Ano, první Deaverovou knihou s tímto hrdinou byl Sběratel kostí, dobře známý i nečtenářům Deaverových knih z vynikajícího filmového zpracování s Denzelem Washingtonem jako Rhymem a Angelinou Jolie jako Amélií Sachsovou. Deaver tady hned napoprvé jasně stanovil všechny typické atributy série, jichž se drží dodnes a které by se daly považovat za jeho poznávací znamení (kdyby nebyly dnes již zhusta kopírované jinými spisovateli kriminálek). A kvůli nimž je svými čtenáři zcela zaslouženě tak bezmezně obdivován.
Nelítostné souboje těžkých vah
Na jedné straně tak stojí šílený a brutální masový vrah (s rozličnými, vždy však zvrácenými zálibami a rituály), který bere souboj s geniálním vyšetřovatelem jako prestižní záležitost. Na straně druhé je Lincoln Rhyme, na první pohled bezmocný invalidní vyšetřovatel s mimořádnou intuicí a schopností poskládat si drobné úlomky stop do výsledného celku, jenž pomůže zdánlivě nepolapitelného vraha odhalit.
Rhymovi po boku pak stojí milovnice rychlé jízdy a střelných zbraní Amélie Sachsová – zprvu pochůzkářka, posléze detektivka třetí třídy, Rhymův „Watson“, ale také výkonný pracovník, který tvoří akční, „pohyblivou“ část týmu a má za úkol vše zajistit, posbírat, sehnat a občas, když není zbytí, i postřílet nebo jinak zneškodnit.
Děj Deaverových vcelku rozsáhlých, ale nikdy nenudících románů se žene vpřed zběsilým tempem, jeden na první pohled šílený zvrat střídá druhý – a na konci vždy přichází lahůdka, několikanásobný twist, který složitě budovanou strukturu rozboří a připraví čtenáři při vyřešení celé zápletky obrovské překvapení. To však nikdy nepostrádá logiku a autor si je pokradmu, nenápadně připravuje delší dobu.
Panoptikum hrůz
Stejně jako Avengers v dnes tak populární komiksové (a filmové) sérii narážejí zas a znovu na neporazitelné, zlovolné a děsivé protivníky toužící zničit jednou provždy svět – a vypadá to, že neexistuje zbraň a prostředek, který by tyto zloduchy zastavil, tak i Lincoln Rhyme stojí ve svých případech proti stále nápaditějším a zvrácenějším sériovým vrahům, šílencům, géniům zločinu, kteří se neštítí ničeho.
Tanečník, Duch, Hodinář, Kouzelník, Sběratel kůží, skoro každá z těchto lidských zrůd má nějakou přezdívku i specifický způsob, jímž vraždí, a vždy zavede Rhyma a jeho spolupracovníky na jiné místo, do odlišného, často exotického prostředí (newyorská čínská čtvrť, newyorská kanalizace, ale třeba i Bahamy, Itálie a mnohé další).
Deaver si přitom pomáhá velice účinnými prostředky, jak děj ještě více zdynamičtit, a své hrdiny co chvíli staví před nějakou takřka nepřekonatelnou překážku – případ je nutné vyřešit v konkrétním čase, další stopa se musí najít na konkrétním místě, které je ale neznámé, pachatel sám aktivně vstupuje do vyšetřování a snaží se Rhyma jako silnou kartu ve hře nějak odstranit, zmást, porazit.
Nikdy se mu to nepodaří (s jednou výjimkou, ale ta je samozřejmá, protože každý správný Holmes, tedy vlastně Rhyme, musí mít svého Moriartyho, tedy vlastně Hodináře), avšak konečné vítězství a polapení je často dosaženo i za cenu ztrát, které jsou velice bolestivé. Ne, Deaver se nebojí svým oblíbeným postavám ani ubližovat…
Patnáct případů
Za skoro čtvrtstoletí, co je Lincoln Rhyme na světě, Deaver napsal s tímto hrdinou patnáct románů, přičemž ten patnáctý (Midnight Lock) vyšel v originále v roce 2021. K tomu si je nutné připočíst ještě několik povídek, vesměs rozprostřených v rozličných antologiích nebo autorových sbírkách (nejvíce v knize Tak trochu šílení).
A podobně jako Michael Connelly ani Jeffery Deaver neodolal, aby své hrdiny z různých sérií propojil do jednoho vlastního univerza. A tak odbornice na kinezickou analýzu (tedy zhruba něco takového jako doktor Lightman v podání Tima Rotha ze seriálu Anatomie lži, který dokáže z mimiky rozpoznat, zda člověk lže) Kathryn Danceová, jíž věnoval celkem čtyři romány, se objevuje v románu Hodinář – a Rhymovo vřelé uznání ji pak doprovází i v jejích samostatných případech. U Deavera se však nejedná o tak propracovanou strukturu jako u Connellyho a podobné spin-offy jsou spíš výjimkou.
V každém případě Lincoln Rhyme je dnes již legendou mezi detektivy, nepřehlédnutelným hrdinou, který se směle může řadit po bok svých slavných a geniálních předchůdců s dokonale fungujícími malými šedými mozkovými buňkami, jakými byli Hercule Poirot nebo Sherlock Holmes.
JEFFERY DEAVER (*1950)
Americký spisovatel, novinář, ale také právník, narozený roku 1950 v Chicagu. Profesionálně píše od roku 1990, a to hlavně knihy detektivního a kriminálního žánru. Kromě svého nejslavnějšího detektiva, Lincolna Rhyma, stvořil také odbornici na kinezickou analýzu, tedy nonverbální komunikaci, Kathryn Danceovou, s níž napsal čtyři úspěšné romány, nebo vyhledávače filmových exteriérů Johna Pellama, vyšetřovatele tří případů. V posledních letech napsal také trojici románů o lovci odměn Colteru Shawovi.
Text: Jiří Popiolek
Foto: Štěpánka Levá