Lebky servírované k snídani a další nechutnosti – neuvěřitelně vtipné dějiny zkoumání lidského těla najdete v knížce Báječná medicína podle Adama

15.08.2023 | Recenze

RECENZE: Výlet v čase o tisíce let zpět vám představí bizarní dějiny medicíny, kdy se lékaři snažili pokusy a omyly vyléčit pacienta dostupnými prostředky (je třeba si uvědomit, že jen málo se tehdy vědělo o fungování lidského tělo, nebyly počítače, internet, lékařské knihy, natož antibiotika, průmyslově vyráběné léky ani přístroje jako rentgen, magnetická rezonance nebo sono). Diagnostika problému byl jeden velký hokus pokus, který se buď povedlo vyléčit, nebo taky ne. Každopádně díky neúnavným vědcům, léčitelům a lékařům dávných dob vedly poznatky až k dnešní medicíně, která léčí bolest a zachraňuje životy.

Vězte, že pokud potřebujete doktora, poděkujte andělům strážným, že se to děje TEĎ, a ne před stovkami let. Možná byste museli vydržet spoustu bizarností a nechutností a taky byste to nemuseli přežít. Boj s bacily, viry a bakteriemi nebyl tehdy zrovna procházkou růžovým sadem. K léčbě nemocí a ran se běžně používala třeba zvířata – jako např. ropuchy, hadi, hmyz… ale i zvířecí krev i výkaly, a když si představíte, jak vypadala chirurgie třeba pro zraněné bojovníky v bitvách, tak si važte toho, jak se dnes báječně máme. Těžko si dokážeme představit, že bychom neměli denně čisté a voňavé spodní prádlo, ponožky a oblečení. A také šampony na vlasy, koupel v teplé vodě kdykoliv se nám zachce, zubaře na pohotovosti a preventivní prohlídky nebo trhání zubu s umrtvením, splachovací záchod, náplasti, analgetika a vůbec pomůcky prakticky na všechny neduhy.

Ale nemyslete si, že lékařské pokusy jsou dobou dávno minulou. Když bylo na přelomu 19. a 20. století objeveno radium, radioaktivní prvek, tehdy si lidé mysleli, že je to zázračný lék na všechno. Přidávalo se do očních kapek i do zubní pasty pro zářivý chrup. Asi víte, jaké to mělo následky. Díky zapáleným a vědě a pokroku oddaným laborantům, vědcům a lékařům však moderní medicína dnešních dní umí hotové zázraky, zkvalitňuje a prodlužuje nám lidem život.

Celá knížka Báječná medicína podle Adama je určená pro děti a mládež a psaná s obrovskou nadsázkou. Jejím prvotním úkolem je pobavit, a to že se u toho mimochodem dozvíte docela dost věcí o fungování lidského těla v dávných dobách je samozřejmě velké plus. Každopádně varuju, některé pasáže z knihy mohou vyvolat záchvaty smíchu až do připočurání! A někdy taky mírnou nevolnost. Jisté však je, že se náramně pobavíte. Tak trochu „střihlou a prdlou“, ale přesto poučnou knížku jsme přečetly s neteří o deštivém prázdninovém týdnu, a ještě jsme se předháněly, na kterou z nás zbude ta vtipnější pasáž.