Rozbitá minulost, láska i nenávist: Román Rozpůlený dům ze sudetské vesnice první poloviny 20. století

25.08.2023 | Recenze

RECENZE: Rozsáhlý rodinný román Alice Horáčkové Rozpůlený dům přibližuje na úctyhodných 570 stranách krkonošskou vesnici z doby první poloviny 20. století. Na příbězích docela obyčejných lidiček popisuje nelehké hospodaření horalů na odlehlých statcích, jejich lásky, sňatky z rozumu i od srdce, intriky, společenský život i začátky lyžování. Lidé tu brali plnými hrstmi vše, co drsný život a příroda nabízely. Postavy se mění v čase tak, jak jde historie. A ta se tehdy s nikým nemazlila. Pánbůh je na horách dost vysoko a velká politika se odehrávala daleko odsud, přesto její dopad nevynechal takřka jedinou chalupu.

Příběh začíná v době monarchie, ale rychle ji vystřídá první světová válka, republika, druhá světová válka, po které následuje odsun sudetských Němců. V nesnadné době zůstali někteří „rovní“ a přímí, jiní dokázali snadno převlékat kabát podle toho, kam se otočila korouhvička. Smíšená česko-německá manželství a rodinné vazby jsou tu popsané věrohodně, obyčejně, lidsky, a hlavně z obou úhlů pohledu, jak českého, tak německého. S nikým se tu osud nemazlil. Nenahrává se tu ani jedné straně, příběh není ani černý, ani bílý, přesto nikdo není vyslovený klaďas, každý tu má své klady i chyby, a najde se i pár vyslovených záporáků.

Román jsem přečetla jedním dechem, krátké kapitoly se rychle střídají a míchají dějem a postavami jako s kyselem na plotně. Nejvíc mě bavily reálie z běžného života – školní docházka, lyžování, tancovačky, vaření dobových jídel, odívání, sběr bylin, lov zvěře, dřevaři, boudaři, financové, listonoši, kšeftaření, pytlačení, bez kterého by lidé těžko přežili, oslava křesťanských svátků jako Vánoce i Velikonoce, svatby, pohřby, rození i výchova dětí – stejně jako historické postavy např. lyžař a sportovec Bohumil Hanč nebo zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich a zajímavá dějová linka s jeho manželkou Linou.

Ke Krkonoším a Podkrkonoší mám blízko, Benecko, Jilemnicko, Špindlerův Mlýn a téměř veškeré místopisy z knihy znám, o to lépe jsem si dokázala příběh zasadit a představit. Kniha je doplněná dobovými fotografiemi, které jí dodávají hlubší rozměr. Autorka napsala Rozpůlený dům na základě příběhů vlastní rodiny, vzpomínek a archivních záznamů. Pokud bych mohla hodnotit, dávám 10 hvězdiček z 10, přečteno za 3 dny, takřka naráz.

Na letošní Svět knihy dorazí dvě královny feel-good romantiky: Julie Caplinová své české fanoušky navštěvuje každý rok, pro Jenny Colganovou je to poprvé

17.04.2024 | Knižní zajímavosti