Tři zcela rozdílní lidé, jedno místo a čas. Muž středního věku Jakub objeví pozdě večer ve svém pokoji mladíka Jonáše, zaměstnance hotelu, který zde evidentně chtěl přespat. Recepční Klára musí nastalou situaci diplomaticky řešit, protože Jakub se hodlá zasadit o Jonášovo propuštění. (text: Jiří Popiolek, foto: Štěpánka Levá)
Klára ví, že dlouhá noc, která je ještě čeká, hraje pro ni, a pokud se jí během té doby podaří uklidnit Jakuba rozhovorem natolik, aby svou žádost stáhl, uchrání Jonáše před obrovskými existenčními problémy – mladík se totiž musí zcela sám starat o vážně nemocnou matku.
Klára s Jakubem si tak na Jakubovu žádost na přeskáčku vyprávějí čtyři nejvýznamnější okamžiky svého života, které je dovedly právě sem na toto místo – a sami si tak zároveň ujasní spoustu věcí, které jen tušili, ale nedokázali je vyslovit nahlas…
Novela Alexandry Bajnarové Plameňák je rafinovaná svým přístupem k vyprávění jednotlivých životních příběhů a osudů, jež jinak nijak zvlášť nevybočují z toho, co může potkat každého z nás. Přeskakování v čase tam a zase zpátky má to kouzlo, že na spoustu skutečností, které se jevily jako jednoznačné, přinese úplně jiný pohled, a to, co vypadalo zprvu odsouzeníhodné, se najednou dá lidsky pochopit. A samozřejmě – je to taky skoro až detektivní hra se čtenářem, který hledá skutečný důvod jednání postav v indiciích zlehka roztroušených v textu, aby vysvětlení objevil až po mnoha stránkách.
Především se však jedná o silné lidské příběhy, emotivní, zároveň však zcela uvěřitelné, dojímavé i mrazivé. Závěrečné rozuzlení pak přináší potřebnou katarzi, a hlavně pak naději. Ne, nic není zahaleno v růžovém oparu jako dřív, spousta rozbitých vztahů se už nikdy neslepí, ale přede všemi se náhle objevuje aspoň náznak cesty, kudy jít dál. A to je cennější než vymýšlet nereálné happy endy.
Alexandra Bajnarová tak dokázala svůj na první pohled obyčejný příběh opentlit spoustou chytrých a příjemných pastiček na čtenáře, díky nimž přináší čtení Plameňáka radost i trochu té dychtivosti při hledání pravdy.