Vařečkou proti válce: Hrdinky historického románu Na kuchyňské frontě předvádějí vrcholné kuchařské umění z potravin na přídělový systém

26.09.2023 | Recenze

RECENZE: Skutečná lahůdka pro milovnice ženských historických románů a vášnivých kuchařek v jednom – to je kniha Jennifer Ryanové Na kuchyňské frontě. Je to příběh plný nezlomnosti, odvahy, píle a vlastenectví, ale také morálky, přátelství, sesterství a rodiny.

Za druhé světové války prošla celá Británie obrovskou zkouškou. Země se zmítala pod náporem náletů, bojeschopní muži odešli na frontu. Nacisti stáli přede dveřmi a na ostrovní stát se snášela bída a strach z budoucnosti země.  Hospodaření s potravinami bylo zásadní pro přežití civilistů i zajištění válečného zásobování. Neméně důležitá však byla morálka obyvatel, odvaha a síla vůle čelit strádání, k čemuž vyzýval svými nezapomenutelnými vlasteneckými rozhlasovými projevy tehdejší ministerský předseda Winston Churchill.

Pro širokou veřejnost vznikl denní rozhlasový pořad BBC Na kuchyňské frontě, který seznamoval posluchače s válečnými recepty a radami pro kuchařky a hospodyně. Zprvu jej uváděl muž, ale to se nesetkalo s valným úspěchem, a některé recepty byly skutečným kuchařkám spíš k smíchu. Pro větší důvěryhodnost pořadu bylo třeba, aby moderátorkou byla žena, k níž by kuchařinky a hospodyňky získaly větší důvěru. A tak se zrodila soutěž o nejlepší kuchařku, která se stane i moderátorkou a hlavním esem rozhlasové stanice. V kuchařském umění proti sobě stanuly Audrey Landonová – válečná vdova a matka tří chlapců, její sestra lady Gwendoline Stricklandová – umanutě ctižádostivá bezdětná panička a perfekcionistka, slečna Nell Brownová – kuchtička a služebná na panství Fenley Hall a slečna Zelda Dupontová – bývalá zástupkyně šéfkuchaře prestižního londýnského hotelu Dartington, nyní vrchní kuchařka závodní kuchyně Fenleyské výrobny koláčů a také svobodná nastávající matka. Jenže předveďte vrcholné kuchařské umění z potravin na přídělový systém s omezeným množstvím masa, mléka, cukru a tuku. Naštěstí vynalézavost britských žen té doby neznala hranic, a tak pod jejich rukama vznikaly i z potravinových náhražek skutečné skvosty a pořad tak dosáhl fenomenálního úspěchu.

Samostatný příběh každé ze čtyř žen se spojí v jeden účastí v kuchařské soutěži, kdy uspět může jen jedna z nich. Snad mohu prozradit, že rivalita a ctižádost zvítězit za každou cenu ustoupí a převálcuje je soudržnost a přátelství. Silný i dojemný příběh je oslavou ženskosti a nekonečné obětavosti. Patří všem bezejmenným ženám, které denně s láskou vařily a pečovaly o své nejbližší i v časech nejtěžších, kdy zůstaly na všechno samy.

Na letošní Svět knihy dorazí dvě královny feel-good romantiky: Julie Caplinová své české fanoušky navštěvuje každý rok, pro Jenny Colganovou je to poprvé

17.04.2024 | Knižní zajímavosti