Krvavá cesta do hlubin temné duše

07.06.2022 | Recenze
Krvavá cesta do hlubin temné duše

Režisér, výtvarník, spisovatel a kamenosochař Emil Křižka patří k nepřehlédnutelným postavám českého kulturního prostředí. Jeho krátký film Ruchoth Raoth je snad nejděsivějším psychologickým hororem, jaký tady byl natočený, a podobně silné emoce vyvolává i celovečerní prvotina Hrana zlomu. „V autorově kůži obalený“ a pod pseudonymem Sebastian Rainer vydaný román Mysterium tremendum pak ukázal, že Křižka dokáže hrůzu stejně působivě převést z vizuální podoby i do té psané. (text: Petr Lazar, foto: Helena Herynková)

Komorní, neméně však děsivý román Hořká múza vypráví příběh spisovatele Franze umírajícího počátkem dvacátých let minulého století v Praze na tuberkulózu (ano, ta návaznost je zřetelná a přiznaná). Náhlé a nečekané zlepšení zdravotního stavu, které přichází po jednom ze záchvatů, však vede k zvláštně halucinogennímu stavu, v němž se Franzovi zjevuje kromě různých dalších morbidních výjevů i podivný muž ze zchátralého domu na samotě – muž s Franzem propojený a skrývající hrůzná tajemství, o která se touží podělit.

Franz veškerá zlovolná znamení ignoruje, protože současný stav mu konečně dovoluje bez omezení psát, psát, psát… hodiny, dny, týdny. A o nic jiného přeci nejde, vždyť v hlavě má tolik slov, která potřebuje zapsat. Cesta k definitivnímu zatracení je však tímto otevřená dokořán, protože zlo se může skrývat i v obyčejné nevšímavosti…

Emil Křižka pracuje se slovy jako s obrazy, každá scéna, již čtenáři předkládá, i ty nejfantasknější a nejmorbidnější, je tak prokreslená, podmanivá a živoucí, že vyvolává doslova krajní emoce – z nichž jednoznačně dominují strach a hnus. Temný svět plný obvyklých i méně obvyklých hororových rekvizit, je zde navíc nahlížen s takovou suverénností, nápaditostí a z tak nečekaných úhlů, že každý řádek textu dokáže něčím překvapit, šokovat.

Křižkovo zlo není jednoznačné a černobílé, naopak – má jasnou motivaci, a i když se dopouští těch nejhorších zvěrstev, zde explicitně popsaných, pořád ve čtenáři v koutku duše zůstává něco jako stín soucitu. O to pak je všechno dění přesvědčivější a mrazivější. Bez přehánění lze říci, že v žánru mysteriózního thrilleru – nebo snad i hororu – nemá Emil Křižka v českém prostředí konkurenci – a všichni milovníci žánru by měli zpozornět. Od tohoto autora lze očekávat ještě velké věci.

(převzato a upraveno z magazínu Pevnost)

Ondřej Brousek: „Obdivuji Waltariho za jeho elegantní a vynalézavě skrytou ironii.“ Známý herec načetl historický román Jeho království od autora knihy Egypťan Sinuhet

22.04.2024 | Rozhovory