Historie nakladatelství Odeon sahá až do roku 1925, kdy bylo založeno Janem Fromkem. Od počátku udržovalo úzký vztah s uměním. Spolupracovalo s významnými osobnostmi české avantgardy, jako byli Vítězslav Nezval či Jindřich Štyrský. A vydávalo kvalitní knihy po obsahové i formální stránce. Tato tradice se odrážela i po zestátnění, kdy Odeon dbal na vysokou výtvarnou úroveň svých edic, z nichž vynikala zejména „Světová knihovna“. Ta nabízela prostor výtvarným dílům napříč historií a kulturami celého světa.
V roce 1999 se Odeon stal součástí nakladatelského domu Euromedia Group a i nadále pokračoval v tradici kvalitního výtvarného zpracování. Mezi současné významné edice patří „Knihovna klasiků“, kterou graficky ztvárnil Zdeněk Ziegler, a dále „Česká řada“ a „Edice poezie“, na jejichž podobě se podílí Nikola Janíčková.
Letos navázalo nakladatelství Odeon spolupráci s předními českými uměleckými školami – pražskou UMPRUM a Fakultou umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Tato spolupráce je zaměřena na „Světovou knihovnu“, která vydává perly současné překladové literatury. Jelikož k obálkám této edice neodmyslitelně patří fotografie, rozhodlo se nakladatelství oslovit právě ateliéry fotografie.
Prvními výsledky spolupráce jsou knihy významných autorů jako Michael Cunningham, Paolo Cognetti nebo Delphine de Vigan. Autorská díla mladých studentů umožňují jedinečné propojení slova a obrazu, literatury a fotografie. Snímky jsou tvořeny na míru ke každému titulu a společně s knihou komunikují, vytvářejí novou, originální vrstvu k textu. Kontrastem, zkratkou, transpozicí mění perspektivu a vytvářejí nové významy.
Spolupráce mezi Odeonem a uměleckými školami je významným krokem k propojení literatury a vizuálního umění. Tato iniciativa nejen obohacuje knihy samotné, ale také poskytuje mladým umělcům příležitost k prezentaci svých děl, ke komunikaci s věhlasnými autory i velkým množstvím čtenářů.
Odeon také vyslyšel své fanoušky a rozhodl se přejít z bílého bezdřevého papíru na lehce dřevitý, který je i podle odborných studií příjemnější pro oči. Dalším krokem k lepší uživatelské zkušenosti je zavedení méně tučného fontu, který zlepší čitelnost textu, a také vybavení knihy oblíbenou látkovou stužkou.
Autorem současné grafické úpravy edice je i nadále akademický malíř Ivan Brůha. Odeon tak nejen pokračuje v dlouholeté tradici, ale také reaguje na potřeby a výzvy svých současných čtenářů.
Proč tato obálka?
Michael Cunningham: Den
Spojit komorní příběh, který se točí kolem newyorské rodiny z vyšších kruhů, se snímkem průčelí panelového domu je rozhodnutí odvážné, ba experimentální. Nový román Michaela Cunninghama je tak transponován do úplně jiného geografického i sociografického prostoru, čímž vzniká napětí, které by čtenáře mělo dráždit k otázkám. Dospívání a stárnutí, zamilovanost a rozchody jsou dramata, která se odehrávají za cihlovými zdmi brooklynských honosných činžáků stejně jako za zdmi z betonových panelů. Co ale covidová izolace způsobí té jedné konkrétní rodině, jejíž prádlo se suší před očima čtenáře, jaké stíny vrhne na fasádu jejich životů a jaká další okna odemkne?
Text: se svolením nakladatelství Odeon
Foto: Markéta Havlová