Madison Harperová a Nathaniel Monroe mají společnou pohnutou minulost – oba byli v mladém věku nespravedlivě odsouzeni za trestný čin vraždy a odseděli si dlouhá léta v krutém a nelítostném prostředí věznice. Teď se dávají dohromady, aby vlastní případy vyřešili a očistili svá jména –, ale také aby jako soukromí detektivové pomohli odhalit další zločiny.
Než se Wendy Dranfieldová pustila do psaní – mimo jiné – série o Madison Harperové (a taky trochu o Nathanieli Monroeovi), pracovala jako asistentka koronera a měla k vyšetřování zločinů blízko. A protože dnes je moderní brát všechno zhurta, během pěti let vychrlila na trh tři samostatné, mimo jakýkoli cyklus stojící thrillery, tři romány s jiným hlavním hrdinou, Deanem Mathesonem, a hned sedm knih o Madison Harperové. Přičemž osmý díl má vyjít v říjnu letošního roku…
Ty nejhorší možné karty
Oběma hlavním hrdinům své slavnější série rozdala Wendy Dranfieldová ty nejhorší možné karty – životní cestu, která vedla od úspěchu takřka lusknutím prstů až na úplné dno. Madison pracovala jako schopná policistka, jejíž kariéra nabírala strmou cestu vzhůru až na detektivní oddělení – když na ni někdo narafičil vraždu jejího parťáka. Výsledek? Šest let ve vězení, odebraný desetiletý syn, o němž dnes po letech nic neví, ztráta prestiže, povolání, chudoba, samota, pocit absolutního vykořenění. A samozřejmě touha zjistit, kdo a proč…
Z Nathaniela Monroea se měl stát kněz, jenže se zamiloval do nesprávné dívky – z náboženskými fanatiky ovládané rodiny. Kvůli svatbě se Nathaniel rozhodl kněžskou dráhu opustit, jenže dívčin strýc, otec Connor, pro něj nepřijatelnou situaci vyřešil rázným a definitivním způsobem. Kladivo od krve v Nateově autě, mrtvá snoubenka – a sedmnáct let v cele smrti. Teprve pak Monroea osvobodili, pustili, přiznali mu odškodnění – a on se teď snaží uchytit jako detektiv. Což je někdy velice těžké, protože pořád má na sobě cejch toho, kdo strávil polovinu života ve vězení za vraždu.
Knižní seriál, nová generace
Wendy Dranfieldová tak čtenáře opět staví do situace knižních „seriálových diváků“, kteří paralelně vedle sebe sledují několik linií – jednu „lokální“, určenou právě pro ten konkrétní díl, druhou „globální“, táhnoucí se napříč knihami. Cíl je přitom jasný – pomocí cliffhangeru na konci každého dílu nalákat čtenáře na ten další.
Dranfieldová to ale dělá velice chytře a s mírou. To, co mohla natahovat donekonečna tak, že by pozornost postupně upadala až do nezájmu (opět vzpomeňme televizní Castlea a Mentalistu), zde vyřešila velice rychle – v průběhu prvních tří knih. A teď bude zajímavé zjistit, jestli svou sérii potáhne dál v duchu čtvrté části, Vražedné naděje, kde Nate a Madison řeší paralelně dva případy a v osobní rovině si vystačí s občasnými flashbacky a vývojem „rodinných pout“ vycházejících ze základního rozestavení postav (včetně utěšeně se rozrůstající palety nahrávačů, kteří jsou na ústřední dvojici navázaní).
Vyšlo v nakladatelství Kniha Zlín.
Nebo jestli vymyslí nějakou tu jednotnou dějovou linii, kterou natáhne na více dílů – a Natea i Madison z role čistých detektivů opět přesune do stavu těch, jimž se dějí všechny ty hrozné věci… Obě varianty jsou možné, protože temných míst, ale i nejasností je v minulosti všech zúčastněných stále hodně – a pokud tam nejsou, jistě se brzy objeví.
Když máš řemeslo v malíku
Samotné detektivní případy, které Madison s Natem řeší, jsou pak zvládnuté po všech stránkách skvěle. Jednak je na nich vidět zkušenost, již autorka zjevně sama profesně zažívala, a pak také řemeslná zručnost, s níž Dranfieldová své zápletky staví a splétá.
Ať už je to příběh dívky, která se ztratila na letním táboře, příběh údajné sebevraždy, z níž se vyklube něco úplně jiného, nebo případ nesmyslně zavražděné, všemi oblíbené pečovatelky z maloměstského domova důchodců, každý zvrat vždy přichází v tu správnou chvíli a nesourodé prvky, nad nimiž se dalo předtím trochu kroutit hlavou, najednou zapadnou dokonale logicky do sebe.
Autorka navíc nemá potřebu někam spěchat a udržuje i délku svých románů v konstantně přívětivé, středné dlouhé rovině. Tím každý zainteresovaný i každá linie dostávají zasloužený a přiměřený prostor, nic se neprotahuje, ale na druhou stranu ani neřeší zkratkovitě. Dynamiku vyprávění udržují v tempu krátké kapitoly a spousta svižných dialogů.
Další neocenitelnou výhodou pak je i nepředvídatelnost, s jakou Dranfieldová k jednotlivým dílům přistupuje. Všechny ty případy jsou výrazně odlišné – a odlišná je i metodika vyšetřování. Navíc se dá jen těžko odhadnout, kam autorka zamíří příště – zda zůstane v Madisonině maloměstě Lost Creek, nebo se vydá na cestu Spojenými státy. Jestli bude vyšetřovat „městský“, nebo „venkovský“ případ. Případně jestli půjde o minuty, nebo se detektivové zanoří do hlubin minulosti.
Série o Madison Harperové a Nathanielu Monroeovi tak přináší spoustu zajímavých prvků, jež narušují běžnou detektivkářskou rutinu. A právě kvůli tomu má smysl se k ní vracet. Kupříkladu i proto, že je těžké odhadnout, co si autorka připravila pro příště a které ze svých postav zase fatálně zkazí život.
Wendy Dranfieldová je bestsellerová autorka krimi série s detektivem Madison Harperovou. Pracovala jako asistentka koronera, ale pak se dala na dráhu spisovatelky. Dnes píše thrillery, krimi série a povídky. Některé její knihy byly zařazeny do užšího výběru v rámci různých spisovatelských soutěží a ocenění, včetně soutěže časopisu Mslexia a International Thriller Writers Awards – ocenění udělované stejnojmennou organizací. Více informací najdete na autorčině webu: www.wendydranfield.co.uk. (zdroj: www.knihazlin.cz)
text: Jiří Popiolek
foto: se svolením Wendy Dranfield; se svolením Kniha Zlín