Věhlasná francouzská návrhářka Gabrielle Chanel (1883–1971) opakovaně přepisovala svůj vlastní příběh a dávala si záležet, aby její minulost zůstávala nejasná a obestřená tajemstvím. Ačkoliv o sobě dokázala vyprávět celé hodiny, svým životopiscům nikdy neřekla úplnou pravdu. I po její smrti se řada lidí pokoušela přijít na kloub protichůdným aspektům jejího života a vznikl už bezpočet interpretací na jevišti i na obrazovce, v beletrii i naučné literatuře. Nový podnět k debatě o kontroverzní návrhářce přináší kniha britské spisovatelky Justine Picardie Coco Chanel. Legenda a skutečnost. Mezinárodně úspěšné dílo vydává PROSTOR v českém překladu Markéty Jansové.
„Neurčitá představa o Chanel byla součástí mého dětství, a to díky matčině rebelii, která spočívala v tom, že se osm měsíců před mým narozením vdávala v malých černých šatech à la Chanel,“ píše Justine Picardie v úvodu ke své knize. Z netradičních svatebních šatů se stal jakýsi talisman, a když jí bylo sedmnáct, začala je s naprostou samozřejmostí nosit. Dodávaly jí pocit sofistikovanosti a lehkého vzdoru, protože vdávat se v černé znamenalo bořit tabu.
O třicet let později, už jako respektovaná módní novinářka a autorka několika titulů, se Picardie pustila do metodického zkoumání příběhu Chanel a shromažďování podkladů pro její biografii: „Když jsem začala hledat vodítka, ani ve snu by mě nenapadlo, že se z honosných salonů módní Paříže přenesu do skotských mokřadů, nebo že v Churchillových archivech na univerzitě v Cambridgi najdu stejně poutavé čtení jako ve spisech Chanel uložených na Place Vendôme.“ Osobně v té době prožívala nelehké období, vypořádávala se s předčasnou smrtí své sestry Ruth, stejně jako se Chanel musela kdysi vyrovnat s předčasným odchodem mladší sestry Antoinette. Chanel navíc přišla i o starší sestru, která si vzala život v sedmadvaceti letech, a všechny tři v dětství poznamenala ztráta matky. Krátce nato od nich odešel otec a už nikdy se nevrátil. Picardie cítila k Chanel, jejíž život poznamenala řada nepředstavitelných ztrát, sympatie.
Spisovatelka sledovala její stopy od středověkého opatství na francouzském venkově až po honosnou vilu na Riviéře. Pobývala mezi řádovými sestrami v klášteře obehnaném vysokými zdmi, jenž utvářel Gabriellinu dětskou fantazii, procestovala kvůli ní Evropu a vydala se i do Hollywoodu, psala u jejího stolu na Rue Cambon a objevovala její oblíbená místa na britských ostrovech. Měla to štěstí, že na své dlouhé pouti získala mnoho cenných rad, především od Karla Lagerfelda, dlouholetého kreativního ředitele módního domu Chanel, a od dvou žen, které měly k Chanel velice blízko – její kamarádky Claude Delay a praneteře Gabrielle Palasse-Labrunie.
Autorčino vnímání Chanel se během těchto cest dost výrazně proměňovalo: od empatie k podráždění, od vzteku k obdivu, od zklamání k radosti. „Přemítala jsem, co by Chanel asi na mou posedlost její osobou řekla, a tajně jsem doufala, že by ocenila mou houževnatost a lichotilo by jí, že si jí vážím jako hrdinky její doby,“ uvádí ve své knize Coco Chanel. Legenda a skutečnost. Výjimečné dílo doprovází více než dvě stě černobílých i barevných dobových fotografií, kreseb a ilustrací.
Justine Picardie (* 1961) Britská spisovatelka a novinářka je autorkou šesti knih včetně mezinárodního bestselleru Coco Chanel. Legenda a skutečnost (2010), biografie francouzské módní návrhářky, která vyšla v patnácti jazycích. Byla šéfredaktorkou prestižního módního časopisu Harper’s Bazaar, psala pro The Sunday Times, The Telegraph a Observer. Česky vyšla její kniha Miss Dior. Múza a bojovnice (PROSTOR 2022) o mladší sestře jednoho z nejvlivnějších světových módních návrhářů Christiana Diora, která ho inspirovala k slavnému parfému a ovlivnila jeho pojetí ženskosti a krásy.
Text: Denisa Novotná
Foto: Markéta Havlová