Román Věrnost získal významné ocenění, filmové zpracování běží jako seriál na Netflixu pod názvem Věrnost nade vše

13.01.2023 | Recenze

Čtyřicátníci Carlo a Margherita mají v podstatě spokojené manželství, přesto každý z nich prožívá svou krizi středního věku. On chtěl být spisovatelem, ale neměl k tomu dostatek odvahy, a tak učí na univerzitě v Miláně díky vlivu svého nemilovaného otce, a pokukuje po své přitažlivé studentce a představuje si, jak by poměr s ní změnil jeho nudný život.

Jeho nejbližší přítelkyní je paradoxně Margheretina matka, jeho milovaná tchýně, jíž jediné se s mnohými svými problémy svěřuje, a ona jasnozřivě cítí, kam míří jeho úvahy. Margherita, Carlova manželka o tom nemá tušení. Ve snaze zlepšit svůj vzhled a kondici to přežene se sportem a v rámci rehabilitace se zakouká do mladičkého maséra. Jaké by to bylo svést jej? A chtěl by ji navzdory věkovému rozdílu? Tyto myšlenky nelze nikomu sdělit, a tak se v nich utápí sama. Ani jí nevyšly dívčí plány. Přála si být architektkou, ale namísto toho prodává reality. Vyhlédne si dům, který by si chtěla koupit a přeměnit k obrazu svému. Jde tvrdě za svým cílem bez ohledu na druhé.  Ale nikoli v citovém životě, tam si není jistá ničím. Manžel ji pořád přitahuje, ale má potřebu alespoň malé změny. Jejich život je prázdný a plný pochyb. Nakolik by však ublížili tomu druhému, jak by změnila jejich potenciální nevěra jejich manželství? Přemýšlí o svých životech a promarněných šancích.

Zároveň talentovaný autor Marco Missiroli, nositel několika mezinárodních cen za literaturu, přibližuje plasticky soukromí jejich idolů, které rovněž není zdaleka jednoduché. I oni mají své představy a sny a nepříliš snadný život. Pestře podané intimní příběhy všech zúčastněných postav, včetně rodinných příslušníků, podmalované barvitou atmosférou Milána i Rimini, kde se román odehrává, zaútočí na city čtenáře a přinutí jej uvažovat nad svým vlastním životem. Psychologická sonda do duší protagonistů je podána přesvědčivě a věrně. S kým by se asi čtenář ztotožnil?

Po právu získal román Věrnost významné ocenění Premio Strega Giovani. Filmové zpracování knihy běží jako seriál na Netflixu pod názvem Věrnost nade vše.

Text: Zuzana Dorogiová

Ondřej Brousek: „Obdivuji Waltariho za jeho elegantní a vynalézavě skrytou ironii.“ Známý herec načetl historický román Jeho království od autora knihy Egypťan Sinuhet